BOUW TIJD!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update heb gepost. Het komt omdat de lessen voor mijn herkansingen weer zijn begonnen en ik mijn tijd moet verdelen tussen de herkansingen voor de propedeuse en het project. Nu gaat dit verdelen van mijn tijd wel goed. Ik spendeer meestal vier dagen per week aan mijn herkansingen en een tot twee dagen aan het project. Dit is dan overdag, in de avond wil ik nog wel eens het een en ander tekenen voor het project.

Zo heb ik in SolidWorks een zo compleet mogelijk vliegtuig getekend met de zonnepanelen en de motor er in. Een render ziet er dan zo uit:

Untitled

In de rendering zijn de 66 zonnepanelen te zien die op een Depron schuim plaatje liggen zodat de zonnepanelen minder buigen en minder kans hebben op breken. De panelen liggen dan weer op een platte dunne koolstofstaaf die door de hele vleugel loopt. Door de vleugel lopen nog drie 14mm koolstof buizen voor de stevigheid van de vleugel. Hier onder is het duidelijk te zien:

close up

Verder heb ik gezocht naar geschikte lijm om de zonnepanelen op het Depron te lijmen. De lijm moest aan een aantal eisen voldoen: moet flexibel zijn, moet bestand zijn tegen hoge temperaturen (max. 60 graden C), moet zo dun mogelijk uit te smeren zijn en mag de zonnepanelen absoluut niet aantasten. Met deze eisen ben ik gaan zoeken naar geschikte lijm en kwam ik bij contact lijm tegen welke spuitbaar is. Nadat ik deze lijm had getest kwam ik op een groot nadeel uit. Als de lijm wordt gespoten kruipt er een beetje onder het zonnepaneel waardoor het zonnepaneel onbruikbaar word. Hier onder is de zonnecel te zien met duidelijke lijm vlekken aan de rand.

pv cell lijm

Een zonnecel minder om te gebruiken nu dus. Dan maar opzoek naar andere lijm. Ik heb toen normale contactlijm gevonden welke tot 110 graden C bestand is, flexibel is, de zonnecellen niet aantast en dun is zodat er een dunne laag lijm gebruikt kan worden. Het enige minpunt is dat deze lijm een klein beetje het Depron aantast, maar dit is minimaal en zal ik geen last van hebben. Nadat ik een zonnecel en het Depron had gelijmd moet er natuurlijk getest worden. De lijm is flexibel genoeg om niet te breken tijdens het buigen van de zonnecellen en het Depron en in de volle zon terwijl de zonnecel 45 graden C werd bleef het Depron gewoon goed plakken. De test is dus geslaagd! Deze lijm gaat het worden.

In de tijd tussen nu en de vorige update heb ik natuurlijk niet stil gezeten. Zo heb ik alle onderdelen besteld en gemaakt om de complete vleugel te maken. Zo heb ik de laatste houten vleugelribben gefreesd van vliegtuig multiplex. Dit kwam na aanleiding van een gesprek met de eigenaar van de modelbouwwinkel Hobby-in in Waalwijk. Na een gesprek over het zonnevliegtuig en de probleem die ik nog had kwam hij met het idee om de eerste rib in de vleugel van sterker materiaal te maken dan balsa omdat deze rib de vleugel met de romp verbind. Hiervoor was dus een sterker materiaal nodig dan het zachte, maar lichte balsa hout. Normaal multiplex was hier niet geschikt voor omdat dit hout snel versplintert en veel fouten kan bevatten. Vliegtuig multiplex is zoals de naam al aangeeft geschikt voor vliegtuigen, zij het een model of een echt 1/1 vliegtuig. Dus word de eerste vleugelrib gemaakt van vliegtuig multiplex in plaats van balsa.

Verder is al het koolstofvezel besteld voor de versteviging van de vleugel en het monteren van de zonnecellen en is de doorzichtige folie binnen die aan de bovenkant komt van de vleugel.

Nu alleen nog de vleugel bouwen en de MPPT elektronica solderen. Het bouwen van de vleugel doe ik thuis en het solderen van de kleine SMD componenten doe ik op school omdat daar betere faciliteiten zijn en de lab beheerder mij kan helpen met het solderen van het MPPT IC.

Dus bouwen maar!!!!

Klik rechtsonder in even op het blauwe plusje om mij te volgen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close